Wat kost AdWords? Een heldere uitleg.

Wat kost AdWords van Google?

Een typische vraag van een nieuwe klant is ‘wat kost AdWords?’ En ik begrijp perfect dat u zich die vraag stelt. Helaas is het onmogelijk hier een eenduidig antwoord op te geven. Want er is gewoonweg geen juist antwoord dat voor iedereen geldt.

Zoekwoorden kunnen een prijs per klik hebben gaande van 1 cent tot wel boven de 100 euro. Voor sommigen kan zo’n zoekwoord van 100 euro trouwens een betere investering zijn dan een goedkoper zoekwoord. Het hangt er heel erg vanaf welk product of dienst u aanbiedt, wat uw marge is en welk deel van de mensen die zoeken en klikken overgaan tot bestellen of aankopen. Toch ga ik u proberen een inzicht te geven in het antwoord op de vraag ‘wat kost AdWords’.

Wat kost AdWords is niet de eerste vraag

Op de vraag ‘wat kost AdWords’ omvat mijn eerste antwoord meestal enkele tegenvragen:

  • Aan welke gemiddelde prijs verkoopt u uw product of dienst?
  • Hoe vaak kopen uw klanten dit van u?
  • Is uw bruto winstmarge aan de hoge of aan de lage kant?
  • Met welk budget wil u er aan beginnen om het te evalueren?

Indien u slechts enkele honderden euro per maand heeft, dan is het waarschijnlijk beter te focussen op een beperkt aantal zoekwoorden en geleidelijk de campagne te doen aangroeien. Eens ze haar deugdelijkheid en rendement bewezen heeft, kunnen we ze dan samen uitbreiden.

Sowieso is het raadzaam bij Google AdWords eerst op kleinere schaal te testen en pas na het verwerven van een goed inzicht in de resultaten de budgetten te verhogen. Kwestie van geen geld te verspillen door vermijdbare fouten.

Enkele van de factoren die bepalend zijn voor het antwoord op de vraag ‘wat kost AdWords’ zijn onder meer:

  • de grootte van de markt
  • het aantal op AdWords actieve concurrenten
  • het aantal beschikbare zoekwoorden

Als u bijvoorbeeld erg lokaal en als enige een specifieke dienst aanbiedt in een kleine gemeenschap dan zal u per zoekwoord minder betalen dan een collega die exact dezelfde dienst aanbiedt in een grotere stad. Omdat er daar verschillende aanbieders AdWords inzetten voor exact diezelfde dienstverlening.

Google biedt hulpmiddelen aan om van tevoren een idee te krijgen van de waarschijnlijke kost per klik van een zoekwoord. Wanneer u zelf probeert uw AdWords campagnes te beheren loopt u het risico een aanzienlijk deel van uw budget te verspillen.

Want de meest efficiënte manier om ervoor te zorgen dat u de vraag ‘wat kost AdWords?’ kan beantwoorden met ‘valt eigenlijk best mee en is voor mij rendabel’ is er voor te zorgen dat u permanent uw kwaliteitscore verbetert.

wat-kost-adwords-quality-score

Dat is een score die Google aan elk van uw zoekwoorden toewijst. Het algoritme dat Google hiervoor gebruikt is niet openbaar gekend. Het wordt onder meer berekend op basis van de volgende factoren

  • CTR (click through rate) op dat zoekwoord in uw campagne
  • de mate in dewelke de pagina waar de surfer naartoe gestuurd wordt na het klikken overeenstemt met het zoekwoord
  • de overeenstemming van uw advertentietekst met het zoekwoord
  • de historische click through rate van uw campagne enz…

Betaal minder voor dezelfde ruimte als uw concurrent

Het kan bij AdWords gebeuren dat uw advertentie, dankzij een hogere kwaliteitscore voor een zoekwoord, ondanks een lager maximaal bod per klik voor dat woord, toch hoger staat dan die van een concurrent die meer bereid is te betalen per klik. Omdat het voor Google in allereerste instantie te doen is om relevantie voor de zoeker.

wat-kost-adwords-verspilling

Met andere woorden, hoe beter uw campagne is, hoe minder u betaalt per klik ten aanzien van concurrenten met minder goede campagnes. Concreet betekent dit dat één van de grootste blunders die u kan maken is een campagne opzetten en er van uitgaan dat u daarmee definitief alles in orde gebracht heeft.

Google AdWords is een instrument dat permanent bijsturen of optimaliseren vereist als u wil dat het u een mooi rendement oplevert. Het antwoord op de vraag ‘wat kost AdWords’ hangt dus af van een hele resem factoren, van dewelke zeker niet de minste is of u doordacht en professioneel met uw AdWords campagne omgaat of laat omgaan.

By | 2017-09-26T14:04:41+00:00 oktober 8th, 2016|AdWords, Marketing, Reclame|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment