SEO Trends 2017 – leer omgaan met RankBrain en meer

SEO Trends voor 2017.

U wil hoger scoren in Google, niet? In dit artikel onthullen we u de SEO trends voor 2017. Deze laten u toe het steeds beter te doen in de zoekresultaten. Zo leggen we u onder andere zo meteen uit wat RankBrain van Google is en hoe er mee rekening houdt. Lees mee.

Het zoekalgoritme dat Google hanteert om de volgorde van de resultaten te bepalen verandert, verbetert, regelmatig. Dit heeft gevolgen naar SEO toe voor iedereen die hoog wil blijven scoren in Google.

Dit zijn, op basis van de buitenlandse specialisten met wie wij in contact staan en indicaties van Google zelf, de SEO trends voor 2017.

SEO Trends – Nr 5 – schendt de Google richtlijnen niet

Google wordt steeds beter in het ontdekken van ‘gesjoemel’ die sommigen durven hanteren om beter te scoren.

  • betaalde backlinks van lage kwaliteit
  • verborgen teksten
  • doorway pages*

Google wil absoluut spammy sites die het niet verdienen hoog voor te komen in de resultaten penaliseren. Vermijdt dus absoluut om in de ogen van Google een hoog spam gehalte te hebben met uw site. Dit checken kan u eenvoudig aan de hand van een gratis MOZ tool, de Open Site Explorer.

Weet in ieder geval alvast dat de 2 belangrijkste spam signalen ‘keyword stuffing’ en ‘spam links’ zijn.

  • Keyword stuffing is het kunstmatig ‘volproppen’ van je pagina met de zoekterm voor dewelke je wil scoren.
  • Spam links zijn het soort links die je krijgt als je ingaat op zo’n aanbod dat je wel eens per e-mail krijgt van een obscuur bedrijf dat je belooft snel op de 1e plek van Google te krijgen voor erg weinig geld.

De volledige richtlijnen van Google vind je hier.

SEO Trends – Nr 4 – user experience signalen

Sommige experts denken dat user experience signalen geleidelijk aan de allerbelangrijkste ranking factor zal worden inzake SEO. Let in ieder geval alvast op de volgende factoren, omdat ze nu al zeer belangrijk zijn.

De bouncerate op je site, aantal pagina’s per bezoek, mobile friendly web design, leesbaarheid van de inhoud, niet-werkende links en snelheid van je website.

  • Bouncerate: het percentage bezoekers die je site verlaten zonder ergens op door te klikken. Dit betekent dat ze niet verder raken dan de pagina waar ze op aangekomen zijn. Dit is niet altijd een negatief signaal. Want het kan goed zijn dat de bezoeker in kwestie meteen de informatie gevonden heeft die hij of zij zocht. Wees daar niet ongerust in. Google weet dit prima uit te filteren. Een bezoekers die wegklikt vanuit de 1e pagina, waarop hij aankwam, zal een verschillende gedrag vertonen naargelang hij al dan niet gevonden heeft wat hij zocht. Een voorbeeld: iemand die niet gevonden heeft wat hij zocht en daarom je site verlaat, zal waarschijnlijk op een volgende link klikken of een zeer gelijkaardige nieuwe zoekopdracht ingeven. Iemand die je site verlaat na het vinden van de informatie, zal waarschijnlijk niet verder zoeken naar hetzelfde.
  • Aantal pagina’s per bezoek: dit geeft aan Google een zeer goede indicatie van de mate in dewelke je site de behoefte aan informatie van de surfer bevredigt. Hoe meer pagina’s een bezoeker op je site bekijkt, hoe meer je site overeenstemt met hetgeen hij zocht. En dat is wat Google wil. De mensen zo goed mogelijk bedienen in hun zoektocht naar informatie.
  • Mobile friendly website: het is anno 2017 onaanvaardbaar (!!!) dat een site niet prima zou werken op een smartphone. Zo eenvoudig is het. In september 2015 is gebleken dat slechts 11% van de Belgische bedrijven een site hadden die mobiel perfect in orde was. Het zal ondertussen iets hoger zijn, maar bij de meeste bedrijven nog ruim onvoldoende goed. Dit is een dringende taak die u heeft als u ook maar een kans wil maken hoog in de Google resultaten te staan. Dit zeg ik u zonder enig voorbehoud en zonder enige nuance.
  • Dat inhoud die moeilijk leesbaar is of een site die niet-werkende links bevat niet meteen de favoriet van Google kan zijn, begrijpt u allicht zonder meer uitleg, niet?

seo-trends-mobile

SEO Trends – Nr 3 – RankBrain

Reeds in het najaar van 2015 heeft Google bevestigd dat RankBrain de 3e belangrijkste factor was in het zoekalgoritme.

SEO-trends-RankBrain-1

RankBrain is de benaming die Google gebruikt voor ‘machine learning’. Een systeem van artificiële intelligentie dat Google gebruikt om haar zoekresultaten te bepalen. Wat is RankBrain in mensentaal? RankBrain is een systeem dat Google gebruikt om zoekopdrachten te interpreteren. Dat betekent dat de letterlijke bewoordingen op webpagina’s net iets minder belangrijk worden, omdat Google steeds beter de semantische betekenis en de context van woorden begrijpt en interpreteert dankzij dit systeem.

Een voorbeeld: ik typ als zoekopdracht “wat is de geboortedatum van Charles Michel” en dit is hetgeen Google boven alle andere zoekresultaten plaatst.

SEO-trends-RankBrain

Het antwoord dat ik wil hebben, hoewel het niet de woorden bevat die in mijn vraag stonden! De artificiële intelligentie van RankBrain begrijpt mijn vraag en kiest het best mogelijke antwoord op een intelligente manier.

Zo begrijpt Google steeds beter dat wanneer iemand zoekt naar ‘sneakers’ hij of zij misschien even goed ‘running shoes’ bedoelt en dat een zoekopdracht naar ‘Apple’, afhankelijk van de context, moet leiden naar een pagina over ‘Apple Computers’ of  over ‘Apple’ als fruitsoort. Vroeger zocht Google naar een zuivere overeenstemming van de woorden in de zoekopdracht en op de website. Nu speelt de betekenis van beide, van de zoekopdracht en de webpagina, een steeds belangrijkere rol.

Het beste bewijs hiervan is dat Google zelf aangeeft dat RankBrain in 2015 tussenkwam in ‘slechts’ 15% van de zoekopdrachten. Vandaag is dit geklommen tot 100% !

Hoe optimiseer je je SEO voor Rankbrain?

Veel online marketeers, en zelfs een aantal Google medewerkers, beantwoorden die vraag door te stellen dat je niet kan optimaliseren voor Rankbrain. Omdat het artificiële intelligentie is die informatie interpreteert. Dat een pagina geen ‘vaste score’ krijgt. Rankbrain gaat over het beter begrijpen van de zoekopdracht en leidt niet tot steeds dezelfde resultaten.

Bijgevolg moet je je SEO optimaliseren op basis van semantische gegevens. Aan de hand van de betekenis van de inhoud die je publiceert Google helpen de betekenis en context ervan correct te interpreteren. Met andere woorden, focus op de intentie van de zoekopdracht en niet op de letterlijke zoektermen.

SEO Trends – Nr 2 – Content

Ja, goede content wordt steeds belangrijker. We kunnen dit niet voldoende benadrukken. Want content wordt elk jaar belangrijker. Hoe beter RankBrain begrijpt wat mensen zoeken en wat er op websites staat, hoe beter Google de juiste match tussen vraag en antwoord tot stand zal brengen. Je content speelt dus steeds meer een sleutelrol hierin.  Wie regelmatig nieuwe en relevante content online plaatst, zal vanzelf naar boven drijven in de resultaten.

seo-trends-content

Denk tegelijk aan de ‘user experience’. Aangezien deze steeds vaker mobiel plaatsvindt, worden AMP (accelerated mobile pages) steeds belangrijker. AMP is een manier om webpagina’s met statische content te bouwen die snel zijn. En ook snel weergegeven worden op smartphones.

Gebruik ook regelmatig video om je content uit te drukken.

SEO Trends – Nr 1 – Backlinks

Het mag voor niemand een verrassing zijn dat backlinks (sites die naar jouw site linken) een belangrijke SEO factor blijven in 2017. De meeste SEO specialisten verwachten dat het belang van backlinks gaandeweg zal dalen, naarmate RankBrain beter de inhoud van zoekopdrachten en de inhoud van wegpagina’s interpreteert. Alleen gaat het bij backlinks absoluut niet meer over kwantiteit zonder kwaliteit. Vroeger kon je hoog scoren bij Google door gebruik te maken van een eigen netwerk aan blogsites. Een zogenaamde PBN of private blog network. Je maakt een aantal sites over een thema aan (bijvoorbeeld gezondheid of interieurdecoratie) om dan vanuit die sites te linken naar je belangrijkste website. Dat werkt niet meer. Google doorprikt dit steeds beter. Maar een backlink van een echte site met aanzien is nog steeds erg waardevol.

Ziezo, dat zijn wat ons betreft de belangrijkste SEO trends voor 2017. Wil u met ons bespreken hoe uw site er nu aan toe is en wat er beter kan, contacteer ons dan voor een verhelderend gesprek.

 

* Doorway pages zijn specifiek gemaakt om een hoge positie in zoekmachines te verkrijgen op specifieke zoektermen. Een doorway page doet dienst als een toegangspagina die bezoekers dienen te passeren voordat ze naar de daadwerkelijke content van de site worden doorverwezen.

By | 2017-09-26T14:04:39+00:00 januari 14th, 2017|SEO|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment