Een beter begrip van de rol van SEO* verklaart

waarom 99% van alle websites falen

Lees mee en begrijp er meer van

*SEO = search engine optimization = er voor zorgen dat uw site hoog scoort in de zoekresultaten, zonder de ervaring van de échte gebruiker hieraan op te offeren

DIRECT NAAR DE SEO UPDATE ZOMER 2017
SEO-plan

Als online marketeer horen we veel vaker dan ons lief is dat mensen niet tevreden zijn van de opbrengst van hun website. De schuld hiervan ligt vaak bij de web designer die de site gemaakt heeft. Waarom?

Omdat die de nadruk legt op het designer deel in zijn functie. Als klant krijgt u een website bepaald door design overwegingen. Terwijl u nood heeft aan een site die veel bezoekers aantrekt en ze aanzet klant bij u te worden. In professionele taal: een inbound platform dat geoptimaliseerd is naar conversies toe.

De afgrond in

Daar ligt de reden dat 99% van de sites falen in het aantrekken van organische bezoekers. Omdat het evenwicht tussen enerzijds ‘search engine optimization conversieoptimalisatie’ versus anderzijds ‘esthetische design’ ver zoek is. Zonder degelijke search engine optimization als cement voor de bouwstenen van uw website, is deze gedoemd te belanden in de afgrond van de zoekopdrachten. Blijft hij uit het gezichtsveld van Google en bijgevolg van uw potentiële klanten.

Blijf bij ons weg

Als u enkel een mooie, design-driven, site wil die niet volgens de search engine optimization regels van de kunst gebouwd is… blijf dan bij ons weg. Wij willen er met uw nieuws site voor zorgen dat uw toekomstige klanten u online ontdekken tegen een redelijke prijs. Wij geloven dat uw website in de eerste plaats moet zorgen voor nieuwe klanten. En ja, uw site mag er tegelijk ook best mooi uitzien. Daar hebben we niets op tegen.

Search engine optimization is voor elke site zeer belangrijk

Hoewel zoekmachines, zoals Google, steeds meer gesofistikeerd worden is het belangrijk actief aan search engine optimization te doen om te scoren. Want er zijn gemiddeld slechts tien posities op de pagina met zoekresultaten. Deze posities worden bepaald volgens de rang van elke pagina. Hoe hoger uw pagina op de pagina met zoekresultaten staat, hoe beter uw click-through rate en het vermogen om bezoekers te trekken. Resultaten op de posities 1, 2, en 3 krijgen veel meer verkeer dan de lagere resultaten op de pagina, en aanzienlijk meer dan de resultaten op de volgende pagina’s. Hoe de algoritmes van zoekmachines ook evolueren in de toekomst, er zal steeds intense competitie bestaan voor de beste posities.

Contacteer ons nu!
0
Aantal Google opzoekingen per seconde
0
Aantal pagina’s gekend door Google

SEO – u heeft eigenlijk de keuze tussen 3 opties

Natuurlijk zijn er alternatieven voor het samenwerken met Clixreclame voor uw SEO. Hierboven proberen we ze schematisch samen te vatten.

(1) Zelf proberen uw SEO te doen om hoger in Google te staan. Gemakkelijk is dit niet. Het vraagt in ieder geval op z’n minst dat u heel wat tijd steekt in het produceren van relevante inhoud. Die inhoud moet dan ook nog eens conform de SEO regels van de kunst op uw site gepubliceerd worden. En tegelijk commercieel wervend zijn. Want hoog staan in Google, maar vaststellen dat bijna niemand die op de site belandt ook effectief een klant wordt, heeft ook geen nut.

(2) Black hat SEO laten toepassen. Misschien heeft u al gekke verhalen gehoord van andere ondernemers of managers. Misschien werden u al eerder overdreven beloftes gemaakt. Er zijn bedrijven die allerlei trukjes toepassen om snel te scoren met SEO.  Zij doen het niet volgens de regels van Google. Soms werkt dit op korte termijn. Maar op de langere termijn neemt u enorme risico’s met uw website en uw bedrijf.

De prijs van SEO dienstverlening wisselt ook enorm van partner tot partner. MOZ publiceerde een studie in 2016, waarin ook de prijzen van SEO dienstverleners stond.

Survey Question: For those clients you service with ongoing/multi-month contracts, what is the average client’s monthly billing?

10% — less than $500
27% — $500-1,000
29% — $1,000-2,500
20% — $2,500-5,000
15% — $5,000-10,000

Veel variatie dus, maar de overgrote meerderheid van ondernemingen in de VS (plek van dit onderzoek) besteedt minder dan 5.000 USD per maand aan SEO. 40% besteedt minder dan 1.000 USD per maand. Waarschijnlijk vooral kleine en middelgrote ondernemingen. De 10% die minder dan 500 USD per maand besteden zijn waarschijnlijk erg lokale ondernemers.

Dat zegt u nog niet hoeveel SEO u zal kosten natuurlijk. De beste manier is duidelijk af te spreken met uw partner wat deze concreet zal doen om uw positie in Google te verbeteren.

Start hij met een nulmeting van uw SEO posities?

Schrijft uw partner zelf extra teksten of doet u dit grotendeels?

Welk perspectief op verbetering houdt uw SEO partner u voor?

In ieder geval moet u wel heldere afspraken rond de prijs maken en rond het gegeven dat u volgens de regels van kunst te werk wil gaan. Dat scheelt een heleboel discussie en problemen op de langere termijn.

SEO is een werk van lange adem. Er bestaan geen duurzame quick fixes die een enorm effect hebben. Het komt finaal steeds op hetzelfde neer.

Mensen zoeken naar informatie op Google. Google wil de sites die de best mogelijke informatie bevatten voor de zoekopdracht bovenaan de resultaten plaatsen. Goede SEO is er op gericht dit te realiseren en duidelijk te maken aan Google.

Contacteer ons nu!
0
Aantal Google opzoekingen per seconde
0
Aantal pagina’s gekend door Google

SEO UPDATE ZOMER 2017

Hoe maak je content die Google wil zien?

Gelukkig moeten we dit niet raden of er op los gokken. De waarheid (die weinigen schijnen te beseffen) is als volgt. Google heeft honderden “Quality Raters” in dienst om de zoekresultaten te evalueren.

Elk van die mensen krijgt van Google een nogal dik document met richtlijnen of “Quality Guidelines“. In dit document staat EXACT wat Google als “uitstekende inhoud” beschouwt.

In mei van dit jaar heeft Google deze guidelines bijgewerkt. Wij hebben de hand kunnen leggen op dit document. Het is zo maar eventjes 157 pagina’s dik.

Om u tijd te besparen, delen we hier met u de voornaamste 3 lessen uit dit nieuwste Google document.

SEO Conclusie #1: Google houdt van “alomvattende” inhoud

Google wil resultaten tonen die de vraag van de surfer zo VOLLEDIG mogelijk beantwoorden.

Daarom staat er in die guidelines letterlijk: “An unsatisfying amount of main content is a sufficient reason to give a page a Low Quality rating.

Een ontoereikende hoeveelheid centrale informatie is voldoende reden om een pagina een lage ranking te geven.

Dit stemt helemaal overeen met onze eigen conclusies. Het publiceren van volledige, ik schrijf graag ‘holistische’, informatie helpt u hoger staan in Google. Maar, hoe maak je die ‘holistische’ content?

Heel eenvoudig; je schrijft lange, diepgaande inhoud die alle facetten van je onderwerp behandelen.

SEO Conclusie #2: Google houdt niet van “Keyword Stuffing”

Dat is het abnormaal vaak gebruiken van de zoekwoorden voor dewelke u gevonden wil worden op uw pagina.

Uiteraard is dit geen verrassing, want het gaat hier om een SEO techniek die al vele jaren achterhaald is.

Wat u misschien wel zal verrassen is te lezen dat Google ‘keyword-stuffed content’ in dezelfde categorie plaatst als “content created with little to no time, effort, expertise, manual curation, or added value for the user.

Met andere woorden, het kunstmatig opblazen van de aanwezigheid van een zoekwoord wordt aanzien als van even slechte kwaliteit als inhoud waar noch tijd, noch inspanning in gestoken werd en van geen waarde is voor de bezoeker.

Ouch. Dat kan pijn doen.

Want dit betekent dat een goed stuk inhoud door keyword stuffing gedegradeerd kan worden tot rommel.

Google heeft die keyword stuffing niet nodig om te begrijpen waar uw pagina over gaat. Daarvoor hebben ze zaken als RankBrain in huis.

SEO Conclusie #3: Google is ‘clickbait’ beu

Google definieert clickbait als ‘overdreven titels’.

U kent die sites wel en ziet ze allicht regelmatig in Facebook langskomen. Zo van die artikels die iets aankondigen in de zin van “9 tips from airline pilots that will change your travel habits forever. Number 5 will come as a real shock to you.” En als u er naar klikt, dan blijkt het te gaan om weinig echte inhoud, vooral weinig nuttige inhoud, maar wel een heleboel advertenties op die pagina(‘s).

Google geeft uitdrukkelijk aan dat deze titels “can result in a very poor user experience when users click a link only to find that the page does not match their expectations.

Precies wat we in het voorbeeld aanhalen.

Clickbait kan op korte termijn wel werken. Maar eens de gebruiker ontgoocheld is van uw site, ziet u die hoogstwaarschijnlijk nooit meer terug.

Ziezo, u bent weer helemaal bij. Tenzij u graag dat dikke document van 157 pagina’s zelf wil lezen.

Zo niet, contacteer ons en we passen alle belangrijke SEO conclusies er uit op uw website toe.

Sta hoog in de organische resultaten

Aangezien veel mensen niet op de advertenties klikken is het belangrijk hoog te staan in de ‘gratis’ organische resultaten.

SEO is een investering op de langere termijn

SEO inspanningen blijven lang hun vruchten afwerpen. Eens Google inziet dat uw site beantwoordt aan hetgeen surfers zoeken, zullen ze u langere tijd hoog laten staan in de resultaten.

Het is niet een of-of maar een en-en verhaal

SEO en AdWords hebben elk hun specifieke eigenschappen en hun nut. Bovendien leert u uit beide benaderingen lessen die ook in de andere methode inzetbaar zijn.

Het zou absurd zijn geen inspanningen te doen op het vlak van SEO. Omdat Google deze inspanningen gratis beloont.

Contacteer ons nu

SEO uitdaging – heel concreet

Dit is een vraag die ons zeer recent per e-mail bereikte:

ik heb sinds kort een nieuwe Website. Ik ben daar zeer tevreden over maar ben niet zo tevreden over de vindbaarheid ervan . Daarom heb ik op het net jullie gegevens gevonden en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Voor alle duidelijkheid wens ik geen nieuwe site gewoon moet hij beter vindbaar worden . Zelf ik ik al wat zitten klooien in mijn cms programma en mij op alle mogelijke bedrijfspagina’s aangemeld en ook op sociaal media maar ik merk niet veel verschil . Hoe gaan jullie te werk ?

SEO aanpak – heel concreet

Dit is het letterlijke antwoord dat we terug gestuurd hebben:

Wat wij doen is kortweg gezegd het volgende: we zorgen er voor, aan de hand van de structuur, inhoud en technische gegevens die meegestuurd worden naar Google bij het evalueren van uw site door hun robots, dat Google beoordeelt dat uw site het best mogelijke antwoord bevat op de vraag die een surfer net in Google ingaf.

De filosofie van Google is erg helder en eenvoudig: mensen stellen vragen aan Google; Google wil die vragen zo goed mogelijk beantwoorden.

Dit beoordeelt Google aan de hand van een enorme reeks data, i.e. hun ‘beruchte’ algoritme. Dat algoritme past Google circa 400 keer per jaar lichtjes aan en van tijd tot tijd drastisch. Maar de filosofie gaat steeds meer in dezelfde richting die ik hierboven aangaf.

Wat we dus doen is uw site aanpassen zodat niet enkel de echte bezoekers begrijpen wat u hen aanbiedt en waarom ze voor u moeten kiezen, maar ook Google uw site ziet als een waardevolle bron van informatie voor die mensen.

Wat dit meer concreet inhoudt varieert van geval tot geval en van site tot site. Voor sommige vakgebieden gaat dit gemakkelijker en sneller, omdat er weinig sterke concurrentie online actief is. Met andere woorden, in die gevallen is het niet moeilijk om Google duidelijk te maken dat de site in kwestie een plaats verdient in de topresultaten.
In sommige andere markten is dit veel moeilijker, omdat het om commercieel zeer waardevolle woorden gaat waar flink gestreden wordt voor een goede positie op de resultatenpagina.

Wat wij niet doen is korte termijn trucjes toepassen die (soms) heel even resultaat opleveren, maar op middellange termijn negatieve gevolgen hebben voor de site in kwestie, omdat Google steeds meer wanpraktijken identificeert en afstraft.

Hoe gaan we in de praktijk te werk?

Fase 1 is een nulmeting, een analyse van de competitieve omgeving, onderzoek naar de meest relevante zoekwoorden en een evaluatie op welke van die zoekwoorden we menen een goed resultaat voor u te kunnen bekomen, alsook een ‘technische’ analyse van uw site.
Fase 2 is, zo nodig, de technische opbouw van uw site aanpassen en door een diepgaand gesprek met u zoeken naar unieke en vooral relevante inhoud die we over uw aanbod kunnen brengen op de site.
Fase 3 is het uitwerken van inhoud op basis van dat gesprek en het plaatsen ervan op de site. Tegelijk doen we dit op een voor uw doelgroep overtuigende, verleidelijke en wervende manier. Zodat u niet enkel scoort in Google, maar er ook echte klanten aan overhoudt. Da’s tenslotte de bedoeling, niet?

Bij alle niet extreem fel bestreden zoektermen geeft dit erg snel zeer goede resultaten.
Het spreekt voor zich dat alle informatie die u met ons in de context van een dergelijk project deelt vertrouwelijk door ons behandeld wordt.

Met deze klant hebben we afgesproken dat we de site technisch verbeteren en 1 concrete (belangrijke) pagina voor hem zouden aanpakken. Deze pagina staat, voor de zoekterm waar die op mikt, nu al in de top 4 resultaten in Google. We gaan nog 1 of 2 details er aan wijzigen om ze in de top 2 te krijgen. Op duurzame wijze.

U heeft een gelijkaardige vraag over SEO ? Stuur ze ons toe en we helpen u snel resultaat te boeken.

Black hat seo – ofwel hoe je niet aan seo mag doen

Black hat seo houdt in dat personen of bedrijven proberen de ranking van een website te verbeteren. Zij doen dit echter niet via de ‘correcte’ middelen. Ze gebruiken hier middelen voor die als kunstmatig worden beoordeeld.

De beoefenaar van Black Hat seo ziet de zoekmachine als een algoritme dat hij voor de gek probeert te houden. Iemand die op deze manier beoefent neemt veel risico.

Risico’s van Blackhat seo

Want de kans is groot dat wie blackhat seo inzet, wanneer zoekmachines dit doorheeft, een penalty of zelfs een verbanning van Google krijgt. Black hat seo kan veel vervelende resultaten geven, hoewel het resultaat op de korte termijn erg veelbelovend kan lijken.

Zo is bijvoorbeeld de Duitse website van BMW dertig dagen volledig uit de zoekindex verwijderd omdat ze een landingspagina met alleen maar keywords maakten voor zoekmachines, terwijl daadwerkelijke bezoekers werden omgeleid door middel van Javascript. Ook in Nederland bestaan dergelijke verhalen. Zo werd er ooit een dagblad tijdelijk verbannen.

In die zin is blackhat seo net als doping voor sportmannen. Even een boost, maar op langere termijn ongezond en als je gepakt wordt, al helemaal dramatisch.

blackhat-seo
whitehat-seo

Wat is dan white hat seo? Of, met andere woorden, hoe moet het wel?

White hat SEO is de tegenhanger van Black hat seo. Dit houdt in dat je je op het vlak van seo op een goede, natuurlijke en voor zoekmachines prettige manier inzet.  In tegenstelling tot bij Black hat seo, neem je weinig of geen risico. Je verbetert de ranking van een website in Google op een eerlijke manier.

Ja, maar hoe?

Door Google duidelijk te maken dat de inhoud van de website het allerbeste beantwoordt aan de zoekopdracht voor dewelke je in de topresultaten wil staan.

Eigenlijk is white hat seo niet moeilijker dan dat. Herlees de zin hierboven. Het principe is helder.

Mensen zoeken naar informatie via Google. Google wil die mensen de best mogelijke antwoorden in de eerste posities verschaffen. Aangezien Google steeds beter begrijpt (neem dit woord maar letterlijk) wat er op je site staat, komt het er op neer de best mogelijke informatie te verschaffen.

White hat seo

White hat SEO is de tegenhanger van Black hat SEO en houdt eigenlijk in dat SEO’ers zich op een goede, natuurlijke en voor zoekmachines prettige manier inzetten voor resultaten op de lange termijn. White hat SEO’ers nemen, in tegenstelling tot Black hat SEO’ers, weinig risico en weten de ranking van een website in Google op een eerlijke manier te verhogen door zich te richten op goede content voor de bezoekers. Dit zorgt voor resultaten op de lange termijn.

White hat seo middelen

White hat SEO wil eigenlijk zeggen: de SEO’ers die zich concentreren op natuurlijke manieren om een pagina beter te laten scoren. Dit doet hij of zij door goede content toe te voegen aan de website, waarbij rekening gehouden wordt met de bezoeker. Vroeger betekende dit dat er veel zoekwoorden in de teksten moesten staan, maar omdat de algoritmes van Google erg veranderlijk zijn maakt ook de aanpak steeds weer veranderingen door. De teksten moeten nu beter leesbaar zijn en echt gericht zijn op de wensen en behoeftes van de bezoekers. Uiteraard blijven zoektermen hier een grote rol in spelen, zo ziet Google tenslotte waar een pagina over gaat, maar de kwaliteit van de content is de laatste jaren veel belangrijker geworden.

Voordelen White hat seo

White hat seo geeft meer garantie: met goede inhoudt komt er meer gratis zoekverkeer naar je website. De kans is groot dat de mensen die echt zoeken naar wat je te bieden hebt, klant bij je kunnen worden.

Black hat SEO methodes lijken soms aantrekkelijk omdat je op de korte termijn goed gaat scoren in de zoekresultaten. Maar

(1) op langere termijn werkt dit averechts en

(2) wat heb je er aan veel bezoekers op je site te krijgen die ontgoocheld zijn door hetgeen ze er vinden?

Want tenslotte, het zijn niet de bezoekers die je site rendabel maken, maar dat deel ervan dat klant bij je wordt.

Contacteer ons nu