Een beter begrip van de rol van SEO* verklaart

waarom 99% van alle websites falen

Lees mee en begrijp er meer van

*SEO = search engine optimization = er voor zorgen dat uw site hoog scoort in de zoekresultaten, zonder de ervaring van de échte gebruiker hieraan op te offeren

SEO-plan

Als online marketeer horen we veel vaker dan ons lief is dat mensen niet tevreden zijn van de opbrengst van hun website. De schuld hiervan ligt vaak bij de web designer die de site gemaakt heeft. Waarom?

Omdat die de nadruk legt op het designer deel in zijn functie. Als klant krijgt u een website bepaald door design overwegingen. Terwijl u nood heeft aan een site die veel bezoekers aantrekt en ze aanzet klant bij u te worden. In professionele taal: een inbound platform dat geoptimaliseerd is naar conversies toe.

De afgrond in

Daar ligt de reden dat 99% van de sites falen in het aantrekken van organische bezoekers. Omdat het evenwicht tussen enerzijds ‘search engine optimization conversieoptimalisatie’ versus anderzijds ‘esthetische design’ ver zoek is. Zonder degelijke search engine optimization als cement voor de bouwstenen van uw website, is deze gedoemd te belanden in de afgrond van de zoekopdrachten. Blijft hij uit het gezichtsveld van Google en bijgevolg van uw potentiële klanten.

Blijf bij ons weg

Als u enkel een mooie, design-driven, site wil die niet volgens de search engine optimization regels van de kunst gebouwd is… blijf dan bij ons weg. Wij willen er met uw nieuws site voor zorgen dat uw toekomstige klanten u online ontdekken tegen een redelijke prijs. Wij geloven dat uw website in de eerste plaats moet zorgen voor nieuwe klanten. En ja, uw site mag er tegelijk ook best mooi uitzien. Daar hebben we niets op tegen.

Search engine optimization is voor elke site zeer belangrijk

Hoewel zoekmachines, zoals Google, steeds meer gesofistikeerd worden is het belangrijk actief aan search engine optimization te doen om te scoren. Want er zijn gemiddeld slechts tien posities op de pagina met zoekresultaten. Deze posities worden bepaald volgens de rang van elke pagina. Hoe hoger uw pagina op de pagina met zoekresultaten staat, hoe beter uw click-through rate en het vermogen om bezoekers te trekken. Resultaten op de posities 1, 2, en 3 krijgen veel meer verkeer dan de lagere resultaten op de pagina, en aanzienlijk meer dan de resultaten op de volgende pagina’s. Hoe de algoritmes van zoekmachines ook evolueren in de toekomst, er zal steeds intense competitie bestaan voor de beste posities.

Contacteer ons nu!
0
Aantal Google opzoekingen per seconde
0
Aantal pagina’s gekend door Google

Sta hoog in de organische resultaten

Aangezien veel mensen niet op de advertenties klikken is het belangrijk hoog te staan in de ‘gratis’ organische resultaten.

SEO is een investering op de langere termijn

SEO inspanningen blijven lang hun vruchten afwerpen. Eens Google inziet dat uw site beantwoordt aan hetgeen surfers zoeken, zullen ze u langere tijd hoog laten staan in de resultaten.

Het is niet een of-of maar een en-en verhaal

SEO en AdWords hebben elk hun specifieke eigenschappen en hun nut. Bovendien leert u uit beide benaderingen lessen die ook in de andere methode inzetbaar zijn.

Het zou absurd zijn geen inspanningen te doen op het vlak van SEO. Omdat Google deze inspanningen gratis beloont.

Contacteer ons nu

SEO uitdaging – heel concreet

Dit is een vraag die ons zeer recent per e-mail bereikte:

ik heb sinds kort een nieuwe Website. Ik ben daar zeer tevreden over maar ben niet zo tevreden over de vindbaarheid ervan . Daarom heb ik op het net jullie gegevens gevonden en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Voor alle duidelijkheid wens ik geen nieuwe site gewoon moet hij beter vindbaar worden . Zelf ik ik al wat zitten klooien in mijn cms programma en mij op alle mogelijke bedrijfspagina’s aangemeld en ook op sociaal media maar ik merk niet veel verschil . Hoe gaan jullie te werk ?

SEO aanpak – heel concreet

Dit is het letterlijke antwoord dat we terug gestuurd hebben:

Wat wij doen is kortweg gezegd het volgende: we zorgen er voor, aan de hand van de structuur, inhoud en technische gegevens die meegestuurd worden naar Google bij het evalueren van uw site door hun robots, dat Google beoordeelt dat uw site het best mogelijke antwoord bevat op de vraag die een surfer net in Google ingaf.

De filosofie van Google is erg helder en eenvoudig: mensen stellen vragen aan Google; Google wil die vragen zo goed mogelijk beantwoorden.

Dit beoordeelt Google aan de hand van een enorme reeks data, i.e. hun ‘beruchte’ algoritme. Dat algoritme past Google circa 400 keer per jaar lichtjes aan en van tijd tot tijd drastisch. Maar de filosofie gaat steeds meer in dezelfde richting die ik hierboven aangaf.

Wat we dus doen is uw site aanpassen zodat niet enkel de echte bezoekers begrijpen wat u hen aanbiedt en waarom ze voor u moeten kiezen, maar ook Google uw site ziet als een waardevolle bron van informatie voor die mensen.

Wat dit meer concreet inhoudt varieert van geval tot geval en van site tot site. Voor sommige vakgebieden gaat dit gemakkelijker en sneller, omdat er weinig sterke concurrentie online actief is. Met andere woorden, in die gevallen is het niet moeilijk om Google duidelijk te maken dat de site in kwestie een plaats verdient in de topresultaten.
In sommige andere markten is dit veel moeilijker, omdat het om commercieel zeer waardevolle woorden gaat waar flink gestreden wordt voor een goede positie op de resultatenpagina.

Wat wij niet doen is korte termijn trucjes toepassen die (soms) heel even resultaat opleveren, maar op middellange termijn negatieve gevolgen hebben voor de site in kwestie, omdat Google steeds meer wanpraktijken identificeert en afstraft.

Hoe gaan we in de praktijk te werk?

Fase 1 is een nulmeting, een analyse van de competitieve omgeving, onderzoek naar de meest relevante zoekwoorden en een evaluatie op welke van die zoekwoorden we menen een goed resultaat voor u te kunnen bekomen, alsook een ‘technische’ analyse van uw site.
Fase 2 is, zo nodig, de technische opbouw van uw site aanpassen en door een diepgaand gesprek met u zoeken naar unieke en vooral relevante inhoud die we over uw aanbod kunnen brengen op de site.
Fase 3 is het uitwerken van inhoud op basis van dat gesprek en het plaatsen ervan op de site. Tegelijk doen we dit op een voor uw doelgroep overtuigende, verleidelijke en wervende manier. Zodat u niet enkel scoort in Google, maar er ook echte klanten aan overhoudt. Da’s tenslotte de bedoeling, niet?

Bij alle niet extreem fel bestreden zoektermen geeft dit erg snel zeer goede resultaten.
Het spreekt voor zich dat alle informatie die u met ons in de context van een dergelijk project deelt vertrouwelijk door ons behandeld wordt.

Met deze klant hebben we afgesproken dat we de site technisch verbeteren en 1 concrete (belangrijke) pagina voor hem zouden aanpakken. Deze pagina staat, voor de zoekterm waar die op mikt, nu al in de top 4 resultaten in Google. We gaan nog 1 of 2 details er aan wijzigen om ze in de top 2 te krijgen. Op duurzame wijze.

U heeft een gelijkaardige vraag over SEO ? Stuur ze ons toe en we helpen u snel resultaat te boeken.

Black hat seo – ofwel hoe je niet aan seo mag doen

Black hat seo houdt in dat personen of bedrijven proberen de ranking van een website te verbeteren. Zij doen dit echter niet via de ‘correcte’ middelen. Ze gebruiken hier middelen voor die als kunstmatig worden beoordeeld.

De beoefenaar van Black hat seo ziet de zoekmachine als een algrotime dat hij voor de gek probeert te houden. Iemand die op deze manier beoefent neemt veel risico.

Risico’s van Blackhat seo

Want de kans is groot dat wie blackhat seo inzet, wanneer zoekmachines dit doorheeft, een penalty of zelfs een verbanning van Google krijgt. Black hat seo kan veel vervelende resultaten geven, hoewel het resultaat op de korte termijn erg veelbelovend kan lijken.

Zo is bijvoorbeeld de Duitse website van BMW dertig dagen volledig uit de zoekindex verwijderd omdat ze een landingspagina met alleen maar keywords maakten voor zoekmachines, terwijl daadwerkelijke bezoekers werden omgeleid door middel van Javascript. Ook in Nederland bestaan dergelijke verhalen. Zo werd er ooit een dagblad tijdelijk verbannen.

In die zin is blackhat seo net als doping voor sportmannen. Even een boost, maar op langere termijn ongezond en als je gepakt wordt, al helemaal dramatisch.

blackhat-seo
whitehat-seo

Wat is dan white hat seo? Of, met andere woorden, hoe moet het wel?

White hat SEO is de tegenhanger van Black hat seo. Dit houdt in dat je je op het vlak van seo op een goede, natuurlijke en voor zoekmachines prettige manier inzet.  In tegenstelling tot bij Black hat seo, neem je weinig of geen risico. Je verbetert de ranking van een website in Google op een eerlijke manier.

Ja, maar hoe?

Door Google duidelijk te maken dat de inhoud van de website het allerbeste beantwoordt aan de zoekopdracht voor dewelke je in de topresultaten wil staan.

Eigenlijk is white hat seo niet moeilijker dan dat. Herlees de zin hierboven. Het principe is helder.

Mensen zoeken naar informatie via Google. Google wil die mensen de best mogelijke antwoorden in de eerste posities verschaffen. Aangezien Google steeds beter begrijpt (neem dit woord maar letterlijk) wat er op je site staat, komt het er op neer de best mogelijke informatie te verschaffen.

White hat seo

White hat SEO is de tegenhanger van Black hat SEO en houdt eigenlijk in dat SEO’ers zich op een goede, natuurlijke en voor zoekmachines prettige manier inzetten voor resultaten op de lange termijn. White hat SEO’ers nemen, in tegenstelling tot Black hat SEO’ers, weinig risico en weten de ranking van een website in Google op een eerlijke manier te verhogen door zich te richten op goede content voor de bezoekers. Dit zorgt voor resultaten op de lange termijn.

White hat seo middelen

White hat SEO wil eigenlijk zeggen: de SEO’ers die zich concentreren op natuurlijke manieren om een pagina beter te laten scoren. Dit doet hij of zij door goede content toe te voegen aan de website, waarbij rekening gehouden wordt met de bezoeker. Vroeger betekende dit dat er veel zoekwoorden in de teksten moesten staan, maar omdat de algoritmes van Google erg veranderlijk zijn maakt ook de aanpak steeds weer veranderingen door. De teksten moeten nu beter leesbaar zijn en echt gericht zijn op de wensen en behoeftes van de bezoekers. Uiteraard blijven zoektermen hier een grote rol in spelen, zo ziet Google tenslotte waar een pagina over gaat, maar de kwaliteit van de content is de laatste jaren veel belangrijker geworden.

Voordelen White hat seo

White hat seo geeft meer garantie: met goede inhoudt komt er meer gratis zoekverkeer naar je website. De kans is groot dat de mensen die echt zoeken naar wat je te bieden hebt, klant bij je kunnen worden.

Black hat SEO methodes lijken soms aantrekkelijk omdat je op de korte termijn goed gaat scoren in de zoekresultaten. Maar

(1) op langere termijn werkt dit averechts en

(2) wat heb je er aan veel bezoekers op je site te krijgen die ontgoocheld zijn door hetgeen ze er vinden?

Want tenslotte, het zijn niet de bezoekers die je site rendabel maken, maar dat deel ervan dat klant bij je wordt.

Contacteer ons nu