SEO Optimalisatie. Wat betekent dat echt voor jou?

SEO Optimalisatie om hoger te staan in Google. En wat dit te maken heeft met het ontsnappen aan een hongerige Afrikaanse leeuw.

De vraag wat je moet doen om bij de 1e resultaten in Google te staan, herinnert me aan de anecdote van toeristen die in Afrika op safari zijn. Plots duikt er een hongerige leeuw op. Die zit ze achterna met een duidelijk doel, iemand opvreten.

Denk even na wat je beste overlevingstactiek is in die omstandigheden. Ik vertel het je zo meteen.

seo-optimalisatie-leeuw

 

Eerste even terug naar Google. Wie wil er niet met zijn site op de 1e pagina van Google staan? Bij de minste opzoeking in Google, hoe gek die ook moge zijn, zegt Google me dat er meer dan 10.000 resultaten zijn tot vaak in de tientallen miljoenen.

Hoe overleef je die hongerige leeuw?

Da’s eigenlijk redelijk eenvoudig. Je zorgt er voor dat je sneller bent dan de traagste van de groep. Want die leeuw zal de traagste van de groep te pakken krijgen en rustig oppeuzelen. Als jij niet de traagste bent, dan overleef je die omstandigheid.

Wel, bij Google is het een beetje hetzelfde. Op de eerste pagina van Google zijn er 10 plekken beschikbaar (buiten de reclame). Dat betekent concreet dat je, om in de top 10 te staan, in de ogen van de computers van Google beter aan de zoekopdracht moet beantwoorden dan 9.990 andere mogelijke resultaten.

Je hoeft dus niet perfect te zijn (voor zover dat bestaat). Je moet zorgen dat je voor Google relevanter overkomt dan de anderen.

Waar zit dan je opportuniteit?

Die zit in het feit dat net zoals je in die anecdote in Afrika niet met een groep topatleten op reis was, je ook online niet enkel in concurrentie gaat met websites die perfect aan seo optimalisatie gedaan hebben.

De meeste bedrijven hebben, of besteden, niet de nodige tijd noch aandacht aan seo optimalisatie. Het gebeurt continu dat we bij bedrijven komen waar de site er gewoonweg niet afgewerkt uitziet. Waar de meeste recente nieuwsflash al 3 jaar oud is. Waar ze zelf meteen van zeggen “daar mag je niet naar kijken, want de persoon die zich moet bezighouden met updates heeft een maand na de opstart van de site het bedrijf verlaten“.

Of mensen – en dit is eigenlijk best grappig – die een site hebben waar zo goed als niets op staat en dan zeggen “Wij hebben bijna nooit klanten die ons online vinden, dus wij hoeven geen betere site“.

LOL

Ren sneller dan hen

Wel, precies daar ligt jouw opportuniteit. Het feit alleen al dat je dit leest bewijst dat je bereid bent tijd en aandacht te steken in seo optimalisatie.

Seo optimalisatie is een proces van lange adem. Je krijgt niets opgelost in één keer. Het begint bij een analyse van je site. Bij het zoeken naar onderwerpen over dewelke je online informatie wil geven. Zoek het niet te ver. Op veel sites staat er zelfs amper basisinformatie. Geen 2 weken geleden zaten we bij een nieuwe klant die niet begreep waarom hij voor de benaming van zijn belangrijkste product nergens te vinden was in Google.

We mochten even ‘achter de schermen’ van de site kijken. Op de enige pagina over dat product stonden er welgeteld 120 woorden tekst. Aangezien Google niet echt foto’s leest, is dat bitter weinig informatie om de andere 165.000 resultaten, die voor dat woord verschijnen, te overtreffen.

Even een lastige statistiek bespreken

seo-optimalisatie-tekstlengte

Wat staat er in de grafiek hierboven? De hoogte van de staven is de gemiddelde lengte (uitgedrukt in aantal woorden). De cijfers op de horizontale as zijn de posities 1 t/m 10 voor resultaten op de 1e pagina van Google.

Dat Amerikaanse onderzoeksbureau is ettelijke tienduizenden Google resultaten gaan uitpluizen. En ze zijn het aantal woorden op de pagina waar elke link op de 1e Google resultatenpagina toe leidt gaan tellen.

Wat er staat is dat de top 10 resultaten ALLEMAAL meer dan 2.000 woorden bevatten.  Da’s veel!

“Moet ik nu teksten van meer dan 2.000 woorden op mijn site plaatsen? Want niemand gaat dat lezen.”

Ten eerste, jij bent die wel aan het lezen, want we zitten ondertussen aan iets meer dan 700 woorden en je bent me nog niet beu, toch?

Ten tweede, nee niets moet. Net zo min als ik elke week mijn wagen vol benzine moet tanken. Dat moet niet. Maar dan rijdt mijn wagen niet meer. Dus nee, je moet geen lange teksten op je site plaatsen. Maar dan wordt je site niet gevonden in Google. That’s it.

Ik heb nog slecht nieuws inzake SEO optimalisatie

Niet alleen blijkt Google een voorkeur te hebben voor pagina’s en websites die veel relevante en nuttige informatie bevatten. Bovendien hecht Google ook nog eens waarde aan ‘verse’, recente informatie. Dat betekent dat het niet volstaat één keer een 10-tal lange teksten op de site te plaatsen en dan op je lauweren te rusten.

Tenzij…

Ja, gelukkig is er een tenzij. Tenzij geen enkele van je concurrenten het beter doet dan jij. We zijn weer terug bij onze leeuw. Er bestaan branches – en niet enkel kleine – waar de ondernemers bijna geen informatie op hun site plaatsen. Omdat ze niet de tijd, noch de aanleg hebben om dit te doen. Noch zelfs maar het besef dat dit een verschil zou maken in de vindbaarheid van hun bedrijf. Geef toe, je was ook verrast van die grafiek met de statistische resultaten zonet.

Wat betekent dit nu concreet voor jou?

  • Dat je moet nagaan hoeveel informatie je zelf op je site hebt staan in vergelijking met de sites van je concurrenten.
  • Die informatie moet bovendien zo gestructureerd zijn dat ze correct begrepen wordt door de zoekrobots.
  • Je site moet ook snel zijn en een heldere navigatie bevatten.

Een concreet voorbeeld van het verschil dat SEO optimalisatie kan maken

In de loop van de eerste helft van 2016 werden we gecontacteerd door een vriendelijke dame uit Antwerpen. Ze heet Fatima Marzouki en organiseert kookworkshops rond Marokkaanse keuken. Zij verzorgt ook (uitstekend als ik het even mag zeggen) Mediterrane catering, met nadruk op de Arabische keuken, voor feesten en events.

Fatima had een website die mooie foto’s bevatte en een erg beperkte inhoud. Ze was hiermee moeilijk vindbaar in Google.

Die site hebben wij, zonder toeters en bellen, maar louter gericht op SEO optimalisatie, diepgaand voor haar aangepakt. De resultaten spreken voor zich.

seo-optimalisatie-fatimas-kookworkshop

In het laatste kwartaal van 2016 bijna 5 X zo veel bezoekers via ‘Organic Search’ als in het laatste kwartaal van 2015. Organic search dat is de benaming in Google Analytics voor de ‘gratis resultaten op zoeksites’, zijnde voornamelijk Google in België.

seo-optimalisatie-Fatima

Dat ligt niet aan truukjes of wat ze ‘black hat seo’ noemen, maar zuiver aan het invullen van de juiste, relevante informatie.

Voor de volgende zoekwoorden stond de site in die periode zelfs op de allereerste positie van Google:

  • Fatima kookatelier (logisch, want da’s ongeveer de naam van haar bedrijf / ik vermeld bewust niet nog enkele variaties van deze zoekopdracht waarvoor ze ook op 1 stond)
  • marokkaans koken workshop Antwerpen
  • afhaal traiteur Antwerpen
  • traiteur
  • traiteur regio Antwerpen
  • traiteurs regio Antwerpen
  • …….

maar vooral ook voor de volgende zoekwoorden die voor Fatima belangrijk zijn:

  • cursus marokkaans koken
  • marokkaanse traiteur Antwerpen
  • privé kookworkshop

Tenslotte stond ze voor een hele resem andere belangrijke zoekopdrachten ook nog in de top 5: catering Arabisch, catering Marokkaans, kookatelier Antwerpen, kookatelier, halal traiteur, kookworkshop Antwerpen enz…

Zelfs voor een erg brede, ietwat vage, zoekopdracht als het woord ‘kookworkshop’, dat bij mij op dit moment ongeveer 373.000 resultaten doet verschijnen, staat Fatima op de 1e pagina.

seo-optimalisatie-kookworkshop

Fatima’s Kookatelier staat in de top 10. Met andere woorden, voor deze zoekopdracht laat ze 372.990 anderen achter zich.

Wat vindt Fatima zelf van de SEO optimalisatie die we voor haar gedaan hebben?

“Eigenlijk heb ik het veel te druk om je er veel over te vertellen. Sinds Clixreclame onze site vernieuwd heeft, krijg ik veel vaker mensen die me contacteren. Zowel voor een kookworkshop als voor catering. Fantastisch!”

SEO optimalisatie is gratis reclame voor je onderneming

Effen tussendoor, u bent nog mee en we zitten ondertussen circa aan 1.300 woorden. Ze worden dus wel gelezen!

Seth Godin, een Amerikaanse topmarketeer zegt het volgende:

“Advertising is the premium you pay for being unremarkable”

Vertaald naar SEO optimalisatie toe betekent dit dat je de organische resultaten in Google gerust mag bekijken als gratis reclame voor je onderneming.

Echt gratis is het natuurlijk niet, tenzij je zowel de analyse als de invulling van je site perfect zelf kan uitvoeren…. en je daar de nodige tijd voor hebt.

Hoe duur is SEO optimalisatie?

Zoals vaak in het leven is het juiste antwoord op deze vraag: dat hangt er van af.

Fatima had geluk. In die zin dat de rest van de ‘groep toeristen achter wie de leeuw aan het rennen was’ super traag was. In SEO termen, ze publiceerden zo goed als nooit relevante inhoud en stonden eerder toevallig bovenaan in de resultaten. Bij gebrek aan beter. In zo’n geval volstaat het een beperkt aantal, perfect op maat geschreven teksten en beelden op de site te plaatsen, de structuur van die site goed bij te sturen, de website sneller te maken en er natuurlijk absoluut zeker van te zijn dat de site ook perfect werkt op de smartphone.

Bij anderen is het omslachtiger. Zo bedienen we een klant die een vermageringsmiddel verkoopt. Wel, da’s andere koek. Er wordt zoveel gepubliceerd over dat onderwerp, zowel commercieel als niet-commercieel, dat enkele sterke teksten niet volstaan. Daar moeten we zeer gericht op langere termijn aan werken.

Een precieze termijn kan je niet van tevoren aangeven. Doorgaans vragen we de klant om ons gedurende 6 maanden onze gang te laten gaan, zodat we dan samen evalueren waar we staan ten aanzien van waar we bij aanvang stonden.

Bovendien pak je zo’n competitieve SEO situatie niet aan met van tijd tot tijd een berichtje. Dat vraagt frequent posten op een zo relevant mogelijke manier.

SEO optimalisatie is echt maatwerk

Ja, maatwerk in functie van de markt in dewelke je actief bent en van de concurrentiële online activiteit.

Ziezo, je weet er veel meer over dan daarstraks. By the way, we zitten aan meer dan 1700 woorden.

Contacteer ons en we bespreken de SEO optimalisatie opportuniteiten voor jouw website.

By | 2017-09-26T14:04:38+00:00 februari 11th, 2017|SEO|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment