Adverteren op Facebook? Vermijd deze fouten

Adverteren op Facebook? 10 klassieke fouten die u moet vermijden

Fout #1 – Geen conversietracking instellen

Waarom is dit belangrijk? Omdat conversietracking je toelaat na te gaan of adverteren op Facebook ook leidt tot uw gewenste doel. Iets verkopen, een inschrijving op uw nieuwsbrief bekomen enz… De Facebook conversietracking zal u precies aangeven welke campagnes en advertenties werken en aan welke kostprijs per behaald doel.

Fout #2 – De Facebook pixel niet op uw site plaatsen

Dit is echt niet moeilijk. U kan geen conversietracking zonder die pixel. Facebook geeft u die pixelcode in het advertentiebeheer. Dat is een code die u, of uw webmaster, op uw website moet plaatsen.

Die pixel zorgt er niet enkel voor dat u fout #1 vermijdt, maar ook dat u via Facebook opnieuw advertenties kan vertonen aan mensen die uw site – of bepaalde pagina’s van uw site – eerder bezocht hebben. Niet enkel mensen die in het verleden vanuit Facebook op uw site gekomen zijn trouwens. Alle bezoekers. Ook bezoekers die organisch of via een AdWords campagne naar uw site gegaan zijn bijvoorbeeld. Met andere woorden, deze pixel laat u toe remarketing toe te passen via Facebook.

Fout #3 – Geen specifieke doelgroepen aanmaken

Ondertussen heeft u de Facebook pixel op uw site geplaatst en wordt iedereen die er komt automatisch getagt met een cookie. Op die basis kan u doelgroepen aanmaken. Kan u gaan segmenteren naar wie u adverteert.

De 1e lijst is natuurlijk die waarin alle mensen zitten die uw site bezocht hebben de voorbije x dagen (180 dagen is het maximum aantal dagen dat Facebook toestaat). Vanuit die lijst gaan u sublijsten maken.

Bijvoorbeeld:

  • mensen die uw site bezocht hebben de voorbije 7 dagen (mensen die allicht nog steeds in de markt zijn voor hetgeen u aanbiedt)
  • mensen die uw ‘bedankt pagina ‘ na een aankoop bereikt hebben
  • mensen die een bepaald product, of een categorie producten, bekeken hebben

Op die manier kan u talrijke doelgroepen maken. Om bijvoorbeeld niet te blijven adverteren naar mensen die net bij u gekocht hebben. Of na een bepaalde periode net wel uw reclame op hen te richten.

U kan ook op maat gemaakte campagnes tonen aan mensen die op uw site iets in de ‘winkelkar’ gestoken hebben, maar niet aangekocht hebben. Vaak een uitmuntende doelgroep!

Facebook biedt u ook de mogelijkheid ‘gelijkaardige’ doelgroepen aan te maken. Facebook weet zoveel over mensen, dat ze de eigenschappen van uw bezoekers of kopers kunnen gebruiken om u toe te laten uw reclame aan mensen met een gelijkaardig profiel te vertonen.

adverteren-op-Facebook-desktop

Fout #4 – Verschillende interesses door elkaar klutsen

U kan uw advertenties vertonen aan mensen op basis van hun belangstelling op Facebook. Sommige adverteerders maken de fout verschillende ‘interesses’ met elkaar te combineren. Terwijl deze vaak niets met elkaar te maken hebben.

Wat blijkt er immers meestal? Sommige van die ‘interesses’ geven goede resultaten, andere dan weer niet. Als u ze als adverteerder door elkaar mengt weet u niet precies genoeg wat de beste doelgroepen voor u zijn. Bovendien laten individuele doelgroepen veel beter toe de advertentie ook werkelijk op hun belangstelling te richten. Adverteren op Facebook op maat van elke doelgroep.

Fout # 5 – Mensen niet uitsluiten

Een vaak voorkomende versie heb ik al hierboven aangehaald. Blijven adverteren naar mensen toe die net gekocht hebben.

Fout #6 – Alle beschikbare plaatsingen gebruiken

Facebook zal spontaan alle opties aanvinken: newsfeed, rechterkant, mobiel, Instagram en custom audiences.

Maar is dat echt wat u wil? En wil u via elk kanaal op exact dezelfde manier en met precies dezelfde boodschap op Facebook adverteren? Het zou me verbazen. Wil u mensen vanop een desktop op exact dezelfde manier aanspreken als mensen op hun smartphone?

adverteren-op-Facebook-smartphone

Fout # 7 – Te brede doelgroep

Sommigen adverteren op Facebook en mikken daarbij op een veel te ruime doelgroep. Zoals bijvoorbeeld alle vrouwen tussen de 25 en 55 jaar in België.

Wat is dan wel de ideale grootte van uw doelgroep? Dat is onmogelijk voor iedereen op dezelfde manier te beantwoorden. Het hangt er van af wat u aanbiedt, voor wie het bedoeld is en wat u als boodschap wil overbrengen. Voor sommige producten of diensten is enkele een klein, zeer scherpe, doelgroep rendabel.

In dat geval zullen we wel vaak de visuals van de advertenties wijzigen, zodat die beperkte groep mensen niet steeds opnieuw hetzelfde ziet passeren.

Begin in ieder geval liever met een te kleine doelgroep dan met een te ruime, bij het adverteren op Facebook.

Fout #8 – Geen strategie

U moet van tevoren nadenken over het grote geheel. Over het realiseren van uw einddoel eens u mensen vanuit Facebook naar uw website stuurt. Wanneer iemand op Facebook op uw advertentie klikt, dan heeft die persoon een bepaalde verwachting. Beantwoordt het vervolg, op uw Facebook pagina of op uw website, aan die verwachting?

Bepaal van tevoren het volledige traject dat u hoopt te realiseren als u begint aan adverteren op Facebook.

Fout #9 – Advertenties niet testen

Niemand, echt niemand, kan voorspellen welk beeld en welke tekst, welke kopregel…. het allerbest zullen scoren. Daarom is het belangrijk verschillende versies van uw advertentie te testen. Denk er ook aan radicaal verschillende benaderingen uit te proberen. U zal verbaasd zijn van de resultaten.

Fout #10 – Afschuwelijke foto

Als u gaat adverteren op Facebook, schenk dan zeker voldoende aandacht aan de foto’s. Als u fantastische tekst heeft, maar een afgrijselijke foto, dan zal uw advertentie het veel minder goed doen dan dezelfde sterke tekst bij een echt goede foto. Facebook biedt u trouwens ook gratis stockfoto’s die u in uw advertenties mag gebruiken. Er is wel 1 regel die u steeds moet respecteren. Er mag in het beeld geen tekst staan die meer dan 20% van de oppervlakte van dat beeld inneemt. Facebook biedt een online tool aan om dit na te gaan.

Ziezo, u bent bijna klaar. Begin met een minimaal budget en ervaar zelf wat er voor u wel werkt of niet werkt. Blijf bijsturen en aanpassen. Er zitten met zekerheid op Facebook mensen die deel uitmaken van uw doelgroep. Mensen die u op een rendabele manier tot klant kan maken eens u gaat adverteren op Facebook.

By | 2017-09-26T14:04:41+00:00 oktober 13th, 2016|Facebook, Marketing, Reclame|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment